top of page

(2) Mengetahui Identiti Sebenar Kita Menentukan Prioriti Kita


“Baginya celaan yang ditanggung Kristus lebih berharga daripada seluruh kekayaan Mesir; kerana dia berharap mendapat ganjaran” (Ibrani 11:26 AVB)



Hari ini kita akan melihat cara mengetahui identiti sebenar anda turut membantu menetapkan keutamaan anda. Mari kita kembali kepada Musa, yang hidupnya telah kita pertimbangkan. Dia dilahirkan sebagai hamba Ibrani tetapi dibesarkan sebagai cucu Firaun. Dalam dunia Musa, sistem nilai bagi kebanyakan orang adalah sama seperti hari ini. Sama seperti mereka yang di marketplace. Mereka menghargai populariti, kesenangan, dan harta benda.


Tetapi apabila Musa menyedari bahawa dia seorang Ibrani, nilai dan keutamaannya berubah. Tiba-tiba kehidupan istana tidak penting lagi. “Baginya celaan yang ditanggung Kristus lebih berharga daripada seluruh kekayaan Mesir; kerana dia berharap mendapat ganjaran” (Ibrani 11:26 AVB)


Identiti sebenar Musa membantu Musa menentukan nilai Musa, dan Dia mengutamakan hidupnya berdasarkan nilai tersebut.


Dia memutuskan tiga perkara:

  • Memenuhi tujuan Tuhan adalah lebih baik daripada populariti.

  • Mengasihi umat Tuhan lebih baik daripada kesenangan.

  • Memiliki kedamaian Tuhan lebih baik daripada harta benda.


Musa melepaskan semua perkara yang banyak orang menghabiskan sepanjang hidup mereka cuba mendapatkannya. Mengapa? "Kerana dia melihat ke hadapan untuk ganjarannya." Visinya menetapkan nilainya. Kemudian nilainya menentukan keutamaannya: mengikuti Tuhan dan memimpin orang Ibrani keluar dari perhambaan di Mesir.


Paulus adalah salah seorang Kristian pertama, dan dia mempunyai penglihatan jangka panjang yang serupa. Dalam Filipi 3:8 dia berkata, “Bahkan segala perkara kukira rugi berbanding keagungan mengenal Kristus Yesus, Tuhanku. Oleh sebab Dialah aku telah kerugian segalanya, yang kukira sampah sarap belaka, supaya aku mendapat untung iaitu Kristus,” (Filipi 3:8 AVB)


Bagaimana dengan kita? Apakah nilai yang paling penting kepada kita? Jika kita tidak tahu, fikirkan. Jika kita belum memutuskan sendiri perkara yang penting, orang lain akan memutuskan untuk kita.


Adakah hidup kita tertumpu pada perkara yang dihargai orang lain—perkara seperti populariti, kesenangan dan harta benda? Jika ya, ikutilah teladan Musa dan Paulus. Cari identiti sebenar kita dalam Kristus. Gunakan visi Tuhan untuk hidup kita. Biarkan visi itu menunjukkan nilai kita. Dan kemudian biarkan nilai kita menetapkan keutamaan kita.


bottom of page