top of page

(3) Bercakap Benar Dengan Kasih Kurnia

(Speaking truth with grace)

“Perkataanmu hendaklah sentiasa penuh dengan kasih kurnia, digarami kebijaksanaan, supaya kamu tahu menjawab setiap orang dengan sewajarnya.”

(Kolose 4:6)


Renungan : Perkataan kita haruslah sentiasa penuh dengan kasih kurnia dan kebijaksanaan di marketplace. Sebagai duta Yesus Kristus, kita dipanggil untuk mewakili Kristus di dalam perkataan dan kelakuan kita. Di dunia kita yang sekarang ini, kita berhadapan dengan pandangan dan pendapat yang berlainan. Oleh itu, cara kita bercakap dan berkomunikasi akan mempunyai kesan kepada orang di sekeliling kita.


Rasul Paulus mendorong kita untuk perkataan kita penuh dengan kasih kurnia yang digarami oleh kebijaksanaan. Ini bermaksud, perkataan kita haruslah mencirikan kebaikan, kelembutan, dan pemahaman. Kita dipanggil untuk bertutur dengan cara yang menghormati orang lain, walaupun ada kalanya kita tidak setuju dengan mereka. Dengak demikian kita akan menjadikan suasana dialog yang terbuka dan saling menghormati.


Di dalam interaksi kita, adalah penting juga untuk kita menyatakan kebenaran Injil dengan kasih dan sensitif. Perkataan kita haruslah berakar di dalam firman Tuhan dan dipimpin oleh Roh Kudus. Kita mencari cara untuk memberikan komunikasi tentang kebenaran Injil dengan cara yang relevan, difahami dan penuh hormat kepada kawan kita di tempat kerja.


Kita harus berhati-hati dengan kata-kata kita kerana kata-kata kita ada kuasa dan dan mempunyai kesan yang mendalam kepada kepada orang lain. Pilih perkataan yang membina, menggalakkan, dan memberi inspirasi. Elakkan daripada terlibat dalam gosip, bercakap negatif, atau perbincangan yang memecahbelahkan. Sebaliknya, berusaha untuk membawa harapan, penyembuhan, dan perdamaian melalui percakapan kita.


“Hormatilah Kristus sebagai Tuhan dalam hatimu dan sentiasa bersedia memberikan jawapan yang meyakinkan apabila seseorang bertanyakan asas harapan dalam hatimu. Jawab dengan lembut dan hormat,”

(‭‭1 Petrus‬ ‭3‬:‭15‬ ‭AVB‬‬)


Apabila terlibat dalam perbualan tentang iman, bersiaplah untuk memberikan jawapan untuk pengharapan yang kita miliki (1 Petrus 3:15). Kita berbincang dengan rendah hati dan bersedia untuk mendengar perspektif orang lain. Tangani soalan dan kebimbangan dengan penuh hormat, dan bersedia untuk mengakui apabila anda tidak mempunyai semua jawapan. Percayalah, Roh Kudus akan membimbing dan memberikan kebijaksanaan di dalam respon kita.


Kita juga harus ingat bahawa bercakap benar dengan kasih kurnia adalah melebihi komunikasi lisan. Ia juga merangkumi komunikasi bukan lisan, seperti bahasa badan dan gerak isyarat. Biarkan tindakan kita selaras dengan kata-kata kita, menunjukkan kasih dan karakter Kristus. Kita haruslah penuh dengan integriti, kejujuran dan konsistensi di dalam kedua-dua kehidupan profesional dan peribadi kita.


Doa: Bapa yang murah hati, kami memohon bimbingan-Mu dalam bercakap kebenaran dengan kasih di marketplace. Bantu saya memilih kata-kata saya dengan berhati-hati, memastikan bahawa kata-kata itu dipenuhi dengan kebaikan, rasa hormat, dan pemahaman. Berilah kami kebijaksanaan dan kebijaksanaan semasa saya terlibat dalam perbualan tentang iman. Semoga kata-kata kami mencerminkan kebenaran dan kasih-Mu. Gunakan ucapan saya untuk membawa harapan, penyembuhan, dan perdamaian. Dalam nama Yesus, amen.



bottom of page