top of page

(3) Mengetahui Identiti Sebenar Kita Akan Menentukan Tanggungjawab Kita

"Dia [Musa] memilih untuk menanggung kesusahan bersama umat Allah daripada menikmati nikmat sementara melakukan dosa.” (Ibrani 11:25 AVB)



Hari ini kita akan melihat bagaimana mengetahui identiti sebenar kita akan membantu kita menentukan tanggungjawab kita. Ia membantu kita memahami apa yang Tuhan harapkan daripada kita—dan apa yang tidak.


Kita telah melihat kehidupan Musa. Tuhan merancang kehidupan Musa untuk mempersiapkannya untuk membebaskan bangsa Israel daripada perhambaan di Mesir. Tuhan merancang bahawa Musa akan dilahirkan sebagai hamba tetapi diangkat sebagai raja.


Apabila Musa mengetahui identitinya yang dianugerahkan Tuhan, tanggungjawabnya yang sebenar menjadi jelas. Dia tidak dapat lagi mengendahkan tangisan orang yang sedang kesakitan. Dia memilih untuk menerima tanggungjawab untuk membebaskan umatnya daripada perhambaan.


Ibrani 11:25 mengatakannya seperti ini: “Dia [Musa] memilih untuk menanggung kesusahan bersama umat Allah daripada menikmati nikmat sementara melakukan dosa.” (AVB)


Bagaimana dengan kita? Apabila kita lebih mengenali Tuhan, kita akan mengenali diri kita dengan lebih baik. Apabila kita semakin mengenali diri kita, kita lebih memahami tanggungjawab yang diberikan Tuhan kepada kita.


Sesetengah orang hidup seperti mereka bertanggungjawab untuk segala-galanya. Itu membawa kepada kebimbangan, tanda amaran bahawa kita memikul terlalu banyak tanggungjawab. kita tidak bertanggungjawab untuk segala-galanya. Tetapi kita bertanggungjawab untuk menjadi seperti yang Tuhan ciptakan kita. Roma 14:12 berkata seperti ini: “Nyatalah bahawa setiap orang daripada kita akan dipertanggungjawabkan memberi pernyataan tentang dirinya kepada Allah.”(AVB)


Tuhan memilih ibu bapa Musa supaya Musa menjadi orang Ibrani yang dapat membebaskan umatnya daripada perhambaan. Tuhan menggunakan ibu bapa kita untuk menjadikan kita unik.


Banyak keadaan dalam kehidupan Musa yang sukar, tetapi Tuhan menggunakannya untuk kebaikan. Begitu juga dengan kita. Tuhan memilih untuk kita dilahirkan, dan Dia boleh menggunakan setiap butiran kehidupan kita untuk kebaikan-Nya.


Pilihan kita ialah sama ada kita akan berkata “ya” kepada panggilan Tuhan dan tidak kepada perkara lain. Musa berkata “tidak” untuk hidup sebagai putera Mesir. Dia berkata “ya” untuk menerima tanggungjawab yang diberikan Tuhan.


Apabila kita mempelajari identiti yang diberikan Tuhan kita, tanggungjawab kita juga akan menjadi jelas. kita akan belajar bila untuk mengatakan “tidak” dan bila untuk mengatakan “ya”. Mengetahui identiti kita akan menentukan tanggungjawab kita.


bottom of page