top of page

(6) Perkara yang Perlu Dilakukan Di Dalam Kekecewaan Hidup

“Hana kemudian menjadi balu sehingga dia berumur lapan puluh empat tahun. Dia tidak pernah meninggalkan Bait Suci, malahan dia beribadat kepada Allah dengan berpuasa dan berdoa siang malam.” (Lukas 2:37 AVB)



Sejak beberapa hari lalu, kita telah melihat wanita bijak dalam cerita Krismas. Hari ini kita akan bertemu dengan wanita bijak ketiga, Hana. Apabila keadaan yang dia alami menuju ke arah yang mudah untuk melakukan sebaliknya, dia memilih untuk memberi tumpuan kepada kehadiran Tuhan dan memberitahu semua orang yang dia boleh tentang Yesus.


Lukas 2 mengatakan bahawa Hana telah menjadi balu selama 84 tahun. Bayangkan, jikalau ini yang berlaku dalam hidup kita,

  • Kita akan putus asa di dalam hidup kita.

  • Kekecewaan boleh membuatkan dia pahit.


Tetapi Alkitab memberi kita gambaran yang berbeza.

“Hana kemudian menjadi balu sehingga dia berumur lapan puluh empat tahun. Dia tidak pernah meninggalkan Bait Suci, malahan dia beribadat kepada Allah dengan berpuasa dan berdoa siang malam.” (Lukas 2:37 AVB)


Apabila suami Hana meninggal dunia, Hana boleh memilih untuk membiarkan cintanya mati juga. Sebaliknya, dia dengan bijak mengalihkan kasihnya kepada Tuhan. Dia menghabiskan hari dan malamnya memberikan fokus kepada kehadiran Tuhan dan bukannya kekecewaannya.


Jika kita belum melakukannya, suatu hari nanti kita mungkin akan mendapati seseorang yang kita mahu cintai sudah tiada. Apa yang akan kita lakukan dengan cinta kita dalam keadaan itu? Jika kita bijak, kita akan memberi tumpuan kepada kehadiran Tuhan dan mengalihkan cinta kita.


Sama juga dengan kita yang di marketplace. Mungkin, kita masih lagi menunggu-nunggu pasangan yang sesuai.


Ada juga ramai pasangan membuat keputusan ini apabila mereka merindui bayi tetapi tidak dapat memilikinya. Mereka menjadi ibu bapa angkat. Mereka telah mengambil cinta mereka dan mengalihkannya. Mereka telah menumpukan perhatian kepada kehadiran Tuhan dengan memberikan kasih sayang-Nya kepada salah seorang daripada ramai kanak-kanak di dunia yang memerlukannya.


Hana juga membuat keputusan bijak kedua apabila suaminya tiada lagi untuk dicintainya. Selepas menghabiskan bertahun-tahun di hadapan Tuhan di bait suci, dia akhirnya bertemu dengan Yesus—dan segera mula menyebarkan Berita Baik tentang Dia.


Apabila Yesus berumur 8 hari, Maria dan Yusuf membawa Dia ke kuil, dan Hana ada di sana. Bible berkata, “Pada ketika itu juga, dia (Hana) datang dan mengucapkan syukur kepada Allah lalu berkata tentang anak itu kepada semua orang yang menantikan pembebasan bagi Yerusalem.” (Lukas 2:38 AVB)


Sejak dia bertemu Yesus, dia mula memberitahu orang lain tentang Dia. Alkitab berkata, “Hasil orang benar ialah pokok hayat, dan orang yang bijaksana, pandai mengambil hati orang.” (Amsal 11:30 AVB)


Anna bijak kerana dia memilih untuk memberitahu orang lain tentang Berita Baik tentang kedatangan Yesus.


Sama juga dengan kita di marketplace, hari ini, kita boleh membuat keputusan yang sama. Orang di sekeliling kita mungkin akan lebih terbuka kepada kebenaran rohani berbanding pada masa lain sepanjang tahun. Tidak kira apa kekecewaan yang kita hadapi tahun ini, pilihlah untuk menjadi seperti Hana. Tumpukan semula kasih kita kepada Tuhan dan beritahu orang ramai tentang Yesus.


Itu keputusan yang bijak.


bottom of page