top of page

(9) Kurangkan Usaha Kita Sendiri, dan Lebih Percaya kepada Tuhan



“Kami juga hendak memberitahumu, saudara-saudara, tentang kesusahan yang telah menimpa kami di Asia Kecil. Beban kami sungguh berat, lebih daripada yang terdaya kami tanggung, sehingga kami putus asa untuk terus hidup. Kami berasa bagaikan telah dijatuhi hukum mati. Namun demikian, itu telah berlaku supaya kami tidak lagi berharap kepada diri sendiri tetapi kepada Allah yang menghidupkan semula orang mati.” (2 Korintus 1:8-9 AVB)


Adakah kita memerlukan lebih banyak kelebihan di dalam hidup anda? Satu cara untuk mencarinya adalah dengan mengurangkan usaha kita sendiri dan lebih mempercayai Tuhan.


Mengapa itu akan membantu? Kerana Tuhan boleh melakukan lebih banyak dalam 20 minit daripada yang anda boleh lakukan dalam 20 tahun.


Fikirkan tentang kehidupan kita sendiri. Adakah terdapat matlamat atau impian yang telah kita usahakan selama bertahun-tahun tetapi tidak mencapainya? Mengapa kita tidak berundur sedikit? Bertenang. Percayalah kepada Tuhan. Perhatikan apa yang Tuhan boleh lakukan. Jika kita membuat ruang dalam hidup kita, kita mungkin mendapati bahawa Tuhan boleh mencapai impian kita lebih cepat dan lebih baik daripada yang kita boleh.


Satu-satunya faedah apabila kita dibebani ialah ia memaksa kita untuk mempercayai Tuhan. Ia membuatkan kita melutut apabila kita menyedari bahawa kita bersandar pada dinding diri kita sendiri - kehabisan tenaga.


Ketika Rasul Paulus berada di Asia, bekerja dan berkhidmat, dia mengalami keletihan. Dia sudah bersedia untuk menyerah kalah.


Dia berkata dalam 2 Korintus 1:8-9: “Kami juga hendak memberitahumu, saudara-saudara, tentang kesusahan yang telah menimpa kami di Asia Kecil. Beban kami sungguh berat, lebih daripada yang terdaya kami tanggung, sehingga kami putus asa untuk terus hidup. Kami berasa bagaikan telah dijatuhi hukum mati. Namun demikian, itu telah berlaku supaya kami tidak lagi berharap kepada diri sendiri tetapi kepada Allah yang menghidupkan semula orang mati.”


Tuhan boleh melakukan apa yang kita tidak boleh lakukan. Yesus tidak berkata, "Jika kita sibuk, kita boleh memindahkan gunung." Dia tidak berkata, "Jika kita bekerja keras dan benar-benar tertekan, kita boleh memindahkan gunung." Dia berkata bahawa "jika kita mempunyai iman," kita boleh memindahkan gunung (Matius 17:20). Iman yang menyelesaikan pekerjaan kita dan bukan kesibukan,


Jadi apakah gunung kita? Apakah masalah dalam hidup kita yang perlu dipindahkan? Berhenti cuba lakukan semuanya sendiri! Kurangkan usaha sendiri, dan lebihkan percaya kepada Tuhan.


bottom of page