top of page

Apakah Maksud “Yesuslah Mesias”?



Istilah "Mesias" amat penting sama ada dalam tradisi Yahudi ataupun tradisi Kristian.


Etimologi dan Asal Usul:


Perkataan "Mesias" berasal daripada istilah Ibrani "mashiach", yang diterjemahkan sebagai "yang diurapi" atau "yang dipilih". Dalam Perjanjian Baru bahasa Yunani, istilah padanan ialah "Christos", yang bermaksud "yang telah diurapi". Yesus sering digelar sebagai "Yesus Kristus", yang bererti "Yesus Sang Mesias" atau "Yesus Yang Diurapi".


Pengurapan dalam Konteks Alkitabiah: 


Pada zaman purba, minyak digunakan untuk mengurapi para imam, nabi, dan raja. Itu melambangkan pentahbisan dan pengkhususan untuk  diguna oleh Allah.


Contoh-contoh: 


Harun, imam besar, diurapi.

Elisa diurapi untuk menggantikan Nabi Elia.

Saul dan Daud diurapi sebagai raja.


Nubuat dan Harapan:


Nubuat terawal mengenai Mesias terdapat dalam Kejadian 3:15, yang menyatakan bahawa dia yang akan meremukkan kepala ular (yang melambangkan Iblis) akan menjadi Mesias. Orang Yahudi mengharapkan seorang Penyelamat yang dipilih oleh Allah untuk menebus Israel. Mereka mengharapkan Mesias ini untuk menggulingkan pemerintahan Roma dan mengembalikan kerajaan kepada Israel.


Yesus sebagai Mesias: 


Para pengikut Kristus mengakui Yesus sebagai tertunainya nubuat-nubuat ini. Gelaran-Nya "Kristus" menandakan bahawa Dia diutus oleh Allah, dipilih secara ilahi untuk menjadi Penyelamat dan Raja bagi umat-Nya.


Cabaran Persepsi:


Orang Yahudi mula-mula mengharapkan seorang Mesias pejuang yang akan membebaskan mereka daripada penjajahan Roma. Bagaimanapun, fokus kedatangan Yesus kali pertama adalah untuk menyelamatkan Israel daripada kegelapan rohani dengan mengkhabarkan berita baik dan memanggil orang berdosa untuk bertaubat.


Maksud bagi Orang Kristian:


Yesus Sang Mesias menyelamatkan umat manusia daripada kuasa dan hukuman dosa. Melalui Dia, bangsa-bangsa asing (yang bukan Yahudi) tercantum dalam keluarga Allah. Misi-Nya melampaui pembebasan politik; ia menawarkan penebusan kekal dan pendamaian dengan Allah.


Secara ringkas, "Yesus Sang Mesias" merupakan rencana penyelamatan Allah yang agung—tugas ilahi untuk menebus umat manusia dan memberikan pengampunan atas iman dalam-Nya dan bukan atas perbuatan baik manusia.

bottom of page