top of page

Damai Di Tengah Badai

Oleh Stephen Ng (Kesaksian Brenda Yong)



 


Kisah Ayub, seorang lelaki dari Timur, beberapa ribu tahun yang lalu nampaknya berulang dalam hidup Brenda Yong yang, walaupun menghadapi beberapa cabaran paling sukar dalam hidup, menemui ketenangan di tengah badai…


Bagi mereka yang mengamalkan Feng Shui, 2016 mungkin merupakan tahun yang malang bagi Brenda Yong Sook Kwan, tetapi walaupun tiga tragedi telah menggegarkan keluarganya, Penasihat Kewangan Berlesen berusia 42 tahun itu menemui ketenangan di tengah badai itu.


Ramai orang akan menyerah kalah apabila berhadapan dengan dugaan yang sama dalam hidup, tetapi Brenda mendapat kekuatan baru apabila terpaksa mengatasi tragedi tersebut sendiri. Sebaliknya, dia menjadi seorang wanita yang lebih tabah dan berazam untuk membantu lebih ramai orang mencapai kebebasan kewangan.


Untuk berada di kedudukannya kini, Pengarah Urusan Kumpulan KP Financial Group, menyatakan bahawa tiada apa yang boleh berlaku kepadanya melainkan Tuhan yang mengizinkannya.


“Saya mengiktiraf kedaulatan Tuhan dalam hidup saya,” katanya. “Tanpa izin-Nya, tiada apa-apa yang boleh berlaku, dan saya tahu Dia mengizinkannya untuk kebaikan saya.”


Berasal dari Seremban, ibu kepada tiga anak itu telah melalui beberapa siri dugaan yang dahsyat bersama anak dan suaminya, selepas bil perubatan ibunya telah menelan sebahagian besar wang simpanannya. “Kami terpaksa menjual hartanah kami dan menggadaikan barang kemas untuk menampung perbelanjaan perubatan ibu.”

Itu berlaku di sekitar tahun 2003, dan ibunya telah meninggal dunia, tetapi sebelum Brenda sempat berehat, dia terpaksa melalui trauma melihat anak-anaknya dalam kesakitan. Jika perkara ini dicatat dalam sebuah buku, ia akan menjadi satu bab demi bab yang bermula sejurus sebelum bab sebelumnya telah tamat.

Tahun 2016


Pada 8.08 pagi 20 Mac 2016, Charlene Tan yang berusia 13 tahun menjerit kesakitan, selepas letupan gas kedengaran dari dapur kondominium mereka di Bandar Sri Damansara .


Brenda dan suaminya, Robert Tan Kair Thiam meluru ke dapur dan mendapati anak perempuan mereka terbakar. Mereka memadamkan api tetapi kejadian tersebut berlaku secara tiba-tiba sehingga mereka tidak dapat berbuat apa-apa untuk membantu Charlene.


Dia secara tidak sedar telah menghidupkan dapur gas, apabila dia sepatutnya mematikannya, selepas mendapati kebocoran gas. Sebelum dia menyedarinya, ia telah mencetuskan letupan. “Ibu, ini menyakitkan, ini menyakitkan!” dia menjerit sekuat hati. “Setiap titisan air matanya menjerit, ‘Saya perlukan bantuan, Ibu!’”


“Kami hanya boleh membawanya ke hospital terdekat,” ingat Brenda, semasa dia berkongsi kisahnya dengan seribu penonton semasa ceramah TEDx di Bangsar pada petang 2 Jun 2019, tiga tahun kemudian.

Terdapat bisul di seluruh badannya. Selama 26 hari berikutnya, suami Brenda, Robert Tan menemani anak perempuannya di Unit Rawatan Rapi Hospital KPJ di Damansara Utama.


Kemalangan itu berlaku semasa musim kemarau yang disebabkan oleh fenomena iklim El Nino –El Nina pada tahun itu. Pada 5 April, letupan serupa yang disebabkan oleh kebocoran gas di dua restoran di Mid Valley Megamall telah mencederakan lapan orang.


Hanya empat bulan selepas letupan tersebut, pada 5 Julai, tahun yang sama, Robert tiba-tiba rebah dan tidak sedarkan diri. Abangnya membawanya ke Hospital KPJ, dan bila dia tiba di pusat kecemasan, Robert telah meninggal dunia. Dia telah mengalami serangan jantung mendadak.


“Ini benar-benar tidak dijangka. Dia selalunya sangat cergas, seorang lelaki yang berotot, setinggi enam kaki,” riak wajah Brenda seperti tidak percaya bila menggambarkan arwah suaminya. “Siapakah yang akan percaya dia meninggal dunia akibat serangan jantung? Biopsi menunjukkan bahawa salah satu arterinya tersumbat 100%.”


Pada upacara pengebumian selama tiga hari berikutnya, beratus-ratus orang hadir. “Saya sedar bahawa saya sedang menanggung rasa bersalah di dalam hati saya yang kini sedang memudaratkan diri saya,” akui Brenda. “Tiga atau empat hari rasa bersalah sudah cukup untuk membuatkan saya hampir sesak nafas. Setiap empat jam, saya akan mengalami serangan panik, yang merupakan perkara yang sangat serius.


“Robert pernah bertanya kepada saya, ‘Adakah anda fikir bahawa anda telah melakukan kesilapan dengan berkahwin dengan saya?’ Saya tiada jawapan. Jadi, saya tidak menjawabnya. Saya tidak tahu bahawa perasaan bersalah benar-benar boleh membunuh anda sehingga pastor saya menangani isu ini secara khusus. Saya mengakuinya di hadapan Tuhan dan menyerahkan kesalahan saya kepada-Nya. Saya berasa Tuhan sedang bercakap dengan saya dan tahu bahawa sehingga akhir hayat Robert, saya telah memberikan yang terbaik kepadanya sebagai seorang isteri.”

Dia menangis di depan Tuhan. “Saya mengalami kedamaian yang mendalam dalam jiwa saya yang tidak pernah saya alami sebelum ini,” katanya.

Satu lagi Krisis


Hanya sebulan selepas pengebumian Robert, anak sulung mereka, Dixon Tan, yang berusia 14 tahun, mendapati beberapa ketulan besar – sebesar bola golf – mula tumbuh di seluruh badannya. Tidak lama kemudian, terdapat tompok-tompok di badannya, yang mengandungi banyak nanah.


“Ini mungkin kerana tekanan mental yang dialaminya sangat tinggi kerana pelbagai krisis yang dihadapi oleh keluarga kami. Malah saya sendiri tidak dapat menerimanya. Doktor berkata bahawa keadaan Dixon serius,” Kata Brenda dengan berlinangan air mata, sambil mengenangkan trauma yang dilalui keluarganya.


“Sepanjang tempoh ini, oleh kerana saya terpaksa mengharungi begitu banyak kesulitan, Dixon sendiri terpaksa berjalan kaki kira-kira 14 kilometer ke klinik untuk mengambil ubatnya,” tambahnya. “Saya boleh memahami apa yang Dixon terpaksa lalui iaitu seorang remaja yang sedang menghadapi hakikat kematian bapanya dan melihat kakaknya melecur, dan saya yang terpaksa bergegas keluar masuk hospital.”

“Saya terdesak. Suami sudah tiada di sisiku. Saya tertanya-tanya dari mana akan datangnya bantuan saya.”

Brenda berasa tidak berdaya sama sekali. Melihat ke kanan dan ke kiri, dia tidak menemui sebarang bantuan. “Saya terdesak. Suami saya sudah tiada di sisi,” dia menggambarkan perasaannya ketika itu ketika mendengar nasihat doktor di hospital. “Saya tertanya-tanya dari mana akan datangnya bantuan saya.”


Pada masa itu, Brenda berasa seolah-olah segala di dunia peribadinya runtuh. Secara tiba-tiba dia mengalami gelombang panik dan menjadi tergagap-gagap ketika pakar kulit menjelaskan prognosisnya kepada Brenda.


“Kami perlu menjalankan pembedahan kecemasan untuk membuang ketulan ini; jika tidak, ini boleh memudaratkan tubuhnya secara serius,” kata doktor itu.


Setiap bahagian dalam dirinya mula menjerit meminta tolong. Dia berasa sakit yang tajam di dada kirinya. “Saya fikir ini hanya berlaku dalam filem,” katanya. “Ketika saya mendengar penjelasan doktor, tiba-tiba saya rasa sakit di dalam dada. Saya tidak dapat bercakap. Buat pertama kali, saya berasa seperti watak dalam filem di mana doktor memberitahu berita buruk, dan pelakon memukul dada sendiri apabila tahap tekanan mereka tinggi.”


Syukurlah, pembedahan berjalan lancar dan Dixon pulih sepenuhnya, tetapi sekali lagi ia hanya penyelesaian sementara.

Badai yang berikutnya


Apabila dia sangka bahawa ribut telah berlalu, anak perempuannya yang berusia enam tahun, Ashley tiba-tiba mengalami serangan asma yang teruk.


“Dia batuk dengan teruk dan mengalami kesukaran bernafas,” Brenda menyambung, “Saya mengalami terlalu banyak stres dan tekanan sehingga badan saya tidak dapat menanganinya lagi. Ini menyebabkan saya mengalami pendarahan yang sangat banyak akibat dinding rahim yang menebal. Pada usia 42 tahun, rambut saya sudah menjadi putih seluruhnya.”


Disebabkan masalah menimpa berturut-turut, perkara-perkara yang berlaku begitu pantas kepadanya sehingga dia berasa seperti dia tidak dapat lagi menghadapinya.


“Semasa Ashley diserang asma, saya kehilangan banyak darah. Saya menyedari bahawa saya hanya mempunyai 5.8 pain (2.7 liter) darah, berbanding orang dewasa yang biasanya mempunyai 12 pain (5.7 liter). Pada bila-bila masa, saya tahu saya boleh rebah. Saya memerlukan beberapa pusingan pemindahan darah.”


Semasa Ashley menangis meminta tolong pada pagi itu, Brenda telah rebah di lantai tandas, berasa tidak berdaya, kerana dia sendiri mengalami kesakitan yang mendalam. Syukurlah, dia dapat mencapai telefon untuk menghubungi pembantu peribadinya untuk menghubungi ambulans dan ahli gereja, Jane Chow.


Apabila Jane tiba, dia segera menghantar Ashley dan Brenda ke pusat kecemasan di Hospital KPJ. “Kemudian sokongan dan bantuan datang daripada rakan kumpulan sel saya yang lain seperti Lee Peng, Seh Wan, Hooi Li dan orang-orang lain yang murah hati dan suka menolong,” Katanya sambil tersenyum, mengingati bagaimana ahli gerejanya telah memberikannya bantuan fisikal.


“Bolehkah anda bayangkan ibu dan anak perempuannya terlantar di wad yang sama, dengan tiub intravena di seluruh badan? Mata saya sebak apabila saya melihat betapa tidak berdayanya saya,” kata Brenda sambil berlinang air mata. “Ketika saya melihat Ashley, saya terpaksa bertanya kepada diri sendiri, ‘Bolehkah saya membesarkan tiga anak saya tanpa bapa mereka? Adakah kesihatan saya akan terus merosot?’”

“Saya langsung tidak mendapat ruang untuk bernafas. Dalam tempoh hanya lima bulan, selepas letupan pada bulan Mac, kematian mengejut Robert pada bulan Julai, dan pada bulan Ogos, pembedahan Dixon.

Pada waktu yang sangat mencabar ini, tangisan adalah terdesak untuk seseorang yang boleh mengangkatnya keluar dari situasinya. “Semua yang ada dalam diri saya mula menjerit,” katanya. “Jika ada seseorang yang boleh mengangkat saya dari jurang kesulitan ini, tolong bantu saya!”


Sebagai peneraju dan pelopor dalam industri kewangan, dia tidak pernah merasakan keperluan untuk mengakui kesakitan dalamannya dengan jujur, atau kelemahannya, tetapi kini, dia hampir berputus asa. Mungkin ada yang akan menyalahkan tanda zodiak mereka, atau feng shui tahun berkenaan, Brenda sebaliknya menyerahkan hidupnya kepada Yesus.


"Satu perkara yang saya sedar ialah, apabila anda berasa sunyi, dan sedih, satu-satunya orang yang anda boleh berpaling kepada ialah Tuhan, dan Tuhan sahaja," tambah Brenda.


Selepas menangguhkan pembedahannya selama beberapa bulan, akhirnya pada 14 Februari 2019, Brenda bersetuju untuk menjalankan pembedahan histerektomi untuk membuang rahim.

Pemulihan


Semasa melalui trauma dan keputusasaan inilah Brenda mengalami kasih Tuhan yang melebihi apa yang boleh dibayangkannya. Kasih praktikal yang ditunjukkan oleh gerejanya dan komuniti Kristian di negara lain mendorongnya untuk meneruskan kehidupan.


“Saya mempunyai sekumpulan pastor dan rakan di Hong Kong yang berdoa untuk saya,” katanya. “Mereka mengikuti perkembangan saya di platform WhatsApp, dan apabila mereka mengetahui tentang apa yang saya alami, mereka mengumpul sedikit dana untuk membeli tiket penerbangan untuk anak-anak saya melawat Hong Kong. Ya, mereka memang memerlukan rehat. Saya merasakan kasih Tuhan menggerakkan komuniti Kristian walaupun di luar Malaysia.”


Kumpulan sokongan ibu tunggal dari gerejanya juga memasak untuk anak-anak ketika Brenda dimasukkan ke hospital. “Keluarga Tuhan benar-benar memberikan saya sokongan praktikal yang saya perlukan,” kata Wakil Penasihat Kewangan yang ditauliah oleh Bank Negara. “Atas sebab ini, saya berazam untuk membantu ibu tunggal mencari kebebasan kewangan.”


Berpegang pada janji Tuhan, Brenda menjalani imbasan tomografi berkomputer (CT), dan yakin bahawa Tuhan bersamanya sepanjang tempoh traumatik itu.


Sebaik sahaja dia menelan cecair barium sulfat, dia memuntahkannya. “Tubuh saya sudah berada di saat genting,” akuinya. “Saya tidak boleh menerima cecair tersebut kerana badan saya menolaknya.”


Memetik Ibrani 13:5 dari Alkitab, Brenda berkata Tuhan bersamanya sepanjang masa, “kerana Dia sendiri telah berfirman, ‘AKU TIDAK AKAN MEMBIARKAN KAMU, DAN AKU TIDAK AKAN MENINGGALKAN KAMU,’ dan dengan Tuhan ada kepastian yang mutlak.” Ini mendatangkan keselesaan dan kedamaian yang menjangkaui pemahamannya sambil dia terus merenungkan janji-janji Tuhan.

Ibrani 13:5-6


Pastikan watak anda bebas dari mencintakan wang, berpuas hatilah dengan apa yang anda ada; kerana Dia sendiri telah berfirman, "AKU TIDAK AKAN MEMBIARKAN KAMU, DAN AKU TIDAK AKAN MENINGGALKAN KAMU," sehingga dengan yakin kita berkata, "TUHAN ADALAH PENOLONGKU, AKU TIDAK AKAN KETAKUTAN. APA YANG MANUSIA DAPAT LAKUKAN KEPADAKU?”

“Hati saya sangat terhibur apabila mengetahuinya," dia bersaksi. “Saya memberitahu Tuhan bahawa saya tidak sanggup minum dan muntah cecair tersebut. Saya tahu saya perlu meminumnya, dan melengkapkan imbasan CT dan Tuhan membantu saya mengatasinya. Saya mendapati kedamaian di tengah badai. Semasa saya berada dalam mesin CT, saya mula memahami apa yang Paulus tulis kepada gereja Filipi – ‘damai sejahtera Tuhan, yang melampaui segala pemahaman, akan menjaga hati dan fikiran kamu dalam Kristus Yesus.’”


Pembedahan itu berjaya, dan kesihatan Ashley beransur pulih. Apabila Brenda kemudiannya dijemput untuk bercakap kepada hadirin di majlis TEDx di Bangsar, pemegang Lesen Wakil Perkhidmatan Pasaran Modal (CMSRL) berkata bahawa dia bertuah kerana telah menemui Raja dalam hidupnya – seseorang yang membentuk peribadinya sesuai dengan kehendak Tuhan.




“Dia tidak lain dari Yesus Kristus, penebus dan pemulih yang agung,” dia mengakhiri wawancara dengan jayanya.

Sumber : www.christianitymalaysia.com

bottom of page