top of page

Kemarahan Bermula Dari Dalam Hati


Matius 12:34 (AVB) Hai kamu bagaikan ular kapak berbisa, bagaimana dapat kamu tuturkan perkara yang baik sedangkan dirimu jahat? Yang diluahkan mulut meluap daripada hati.


Bagaimanakah Tuhan membantu kita dengan tabiat marah yang buruk? Dia terus ke hati kepada masalah kerana ia adalah masalah dari dalam hati kita. (The heart of the problem is the problem of the heart.)


Kemarahan tidak bermula dalam tingkah laku kita, latar belakang kita atau perasaan kita. Ia bermula dari dalam hati kita


Alkitab berkata, apa yang ada dalam hati kita menentukan apa yang kita katakan. Mulut kita hanya mendedahkan diri kita sebenarnya. Kadang-kadang kita mendengar orang mengatakan sesuatu yang sangat jahat atau tidak baik, dan kemudian mereka berkata, "Oh, saya tidak tahu apa yang sudah berlaku kepada saya. Itu bukan seperti saya.”


Mulut kita hanya mendedahkan apa yang ada dalam hati kita. Lidah kasar seseorang mendedahkan hati yang marah. Apabila kita bertemu seseorang dengan lidah negatif, kita tahu dia mempunyai hati yang takut. Lidah yang menyombongkan diri mendedahkan hati yang tidak aman. Lidah yang menghakimi mendedahkan hati yang bersalah. Dan lidah yang kotor melambangkan hati yang kotor.


Sebaliknya, jika kita menemui seseorang yang sentiasa mendorong orang lain, dia tentu sekali mempunyai hati yang baik dan gembira. Jika dia sentiasa bercakap dengan cara yang lembut, kita tahu dia mempunyai hati yang penyayang. Jika dia dapat mengawal kata-katanya, kita tahu dia mempunyai hati yang tenang.


Adakah anda berpuas hati dengan kata-kata yang secara semula jadi keluar dari mulut kita? Jika tidak, maka anda memerlukan pemindahan jantung. Anda perlukan hati baru! Daud berkata dalam Mazmur 51:10, “Ciptakan hati yang bersih dalam diriku, ya Allah, dan pulihkan semangat waja dalam jiwaku.”


Rahsia sebenar untuk menguruskan kemarahan adalah kuasa Tuhan untuk mengubah kita secara dalaman. Roma 15:5 berkata, “Semoga Allah yang memberikan kesabaran dan galakan, mengurniaimu perpaduan yang sama terhadap satu sama lain, menurut Kristus Yesus.”



bottom of page