top of page

Kesedihan yang Terlampau


'Untuk menghibur mereka yang berkabung di Sion, untuk memberi mereka keindahan ganti abu, minyak kegembiraan ganti perkabungan ...' (Yesaya 61:1-11, ay3)


Renungan:


Nampaknya wajar, apabila bercakap tentang subjek kesedihan, kita memberi sedikit pertimbangan kepada subjek kesedihan yang berlebihan. Seperti yang kita tahu, kesedihan datang kepada kita semua; ia adalah sebahagian daripada kewujudan fana dan ia wujud dalam sifat diri kita dan dunia di mana kita hidup. Tiada siapa yang terlepas dari kesedihan - bahkan Yesus ketika Dia berjalan di sini di bumi.


Bagaimanakah kita mengelakkan kesedihan yang berlebihan? Pertama sekali, fahami bahawa pada suatu masa, kesedihan pasti akan datang kepada anda. Sikap ini akan menyelamatkan anda daripada perasaan apabila kesedihan datang, bahawa anda dipilih untuk penganiayaan. Jika anda tidak melakukan ini, anda akan mempunyai ilusi penganiayaan, kompleks syahid. Katakan kepada diri sendiri, 'Kesedihan adalah nasib semua orang di bumi ini; Saya tidak terkecuali.'


Kedua, jangan cuba melarikan diri dari kesedihan melalui ilusi dan dalih. Saya pernah mengenali seorang lelaki yang, walaupun hampir buta, sebaliknya dia tidak dan enggan memakai cermin mata. Dia fikir memakai cermin mata adalah tanda bahawa dia kurang iman, dan kerana dia ingin kelihatan sangat rohani menjadi separuh buta, sehingga suatu hari dia masuk ke tiang lampu dan berakhir di hospital dengan beberapa kecederaan serius. Nasib baik hentakan itu menyentaknya menjadi realiti.


Ketiga, serahkan segala kepahitan dan kebencian ke dalam tangan Tuhan, kerana inilah, lebih daripada segalanya, yang bertanggungjawab untuk kesedihan tinggal bersama kita lebih lama daripada yang sepatutnya. Akhir sekali, bergaul dengan orang lain yang sedang bersedih, dan lihat apa yang boleh anda lakukan untuk mereka. Meister Eckhart berkata, 'Setiap kesusahan Tuhan adalah gewang' - gewang untuk membantu anda membantu orang lain. Anda dibuat lembut oleh kesedihan anda dan kelembutan itu boleh membuat perkhidmatan anda untuk Yesus melindungi dan berkesan dengan lembut.


Renungan Lanjut:


Maz. 30:1-12;

2 Kor. 1:3-11


Doa:


Bapa, saya melihat bahawa saya mungkin bersedih, tetapi bantu saya untuk tidak menyimpan dalam diri saya kesedihan yang berlebihan. Dan bantulah saya untuk meringankan beban saya sendiri dengan memikul beban orang lain. Dalam nama Yesus saya memintanya. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page