top of page

Ketenangan Lautan?


"Mengapa murid-Mu melanggar adat istiadat nenek moyang kita? Mereka tidak membasuh tangan sebelum makan!" (Matius 15:1-20, a.2).


Renungan:


Orang Farisi berjalan jauh dari Yerusalem ke Galilea untuk melihat sendiri apa yang Yesus lakukan. Orang sakit disembuhkan, orang-orang diubah dan dicabar. Tetapi mereka tidak memberi perhatian terhadap semua ini; mereka hanya memerhatikan bahawa murid-murid-Nya makan makanan dengan tangan yang tidak dibasuh.


Pola pikir yang sama boleh didapati hari ini di kalangan orang-orang Kristian apabila mereka kehilangan apa yang Tuhan lakukan kerana ‘fikiran anak sungai’ mereka (lihat nota hari-hari sebelumnya). Sekumpulan gerakan persatuan Kristian melanda seluruh dunia apabila denominasi menjadi kurang penting dan kebenaran satu Tubuh Kristus menjadi lebih penting. Namun, ramai yang membiarkan persatuan itu berlalu begitu sahaja, berpegang pada sudut pandangan tertentu yang kecil dan bukannya penting. Kita sepatutnya tidak mengkompromikan kebenaran, tetapi ramai yang tidak bertoleransi sehingga mereka menyokong saya. Mereka kehilangan yang besar dengan memberi tumpuan kepada yang kecil.


Ingat kembali tentang Asyer: dia tetap ‘berpaut pada anak sungainya’. Anak-anak sungai itu adalah miliknya, dan dia tidak akan membiarkan orang yang terbiasa untuk menerokai tempat yang tidak biasa. Seorang Kristian pernah memberitahu saya dia tidak pergi ke gereja semasa dia bercuti kerana, seperti yang dia katakan: ‘Gereja di bandar tempat saya tinggal mempunyai bentuk ibadah yang berbeza daripada yang biasa saya lakukan.’ Betapa menyedihkan. ‘Anak sungai’nya adalah satu-satunya hal baginya. Sekiranya dia terbuka kepada bentuk ibadah yang lain, sebahagian daripada jiwanya yang selama ini tidak disentuh mungkin akan terbuka. Berpegang kepada anak sungai kita semata-mata kerana kita sudah selesa bermaksud kita mungkin akan kehilangan sesuatu yang Tuhan mahu lakukan dalam diri kita dan melalui kita. Anda boleh sama ada memilih ‘ketenangan laut’ atau ‘ketenangan anak sungai’. Saya tahu yang mana satu saya akan pilih.


Rujukan:

Hakim-Hakim 15:1-21


Doa:

Tuhan, ampuni saya jika saya lebih mementingkan keselamatan dan keselesaan berbanding keluar menerokai semua yang Engkau miliki untuk saya di sepanjang jalan kehidupan saya sebagai seorang Kristian. Saya mengakui tanggungjawab saya dan meminta Engkau untuk menolong saya menjadi Kristian yang ‘berfikiran lautan’. Amin.


Rev Gerawat Maran

bottom of page