top of page

Mengasihi Tuhan Dengan Hati Kita


Markus 12:30 (AVB) Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan sepenuh hatimu, dengan sepenuh jiwamu, dengan sepenuh fikiranmu, dan dengan sepenuh kekuatanmu.’ Inilah perintah yang terutama.


Pada suatu hari seorang lelaki bertanya kepada Yesus yang mana, antara semua perintah, yang paling penting. Yesus menjawabnya seperti ini: “Kasihilah Tuhan, Allahmu, dengan sepenuh hatimu, dengan sepenuh jiwamu, dengan sepenuh fikiranmu, dan dengan sepenuh kekuatanmu.’ Inilah perintah yang terutama.”


Itulah sebabnya. Tuhan tidak meletakkan kita di muka bumi ini untuk membuat sesuatu sebagai checklist di tempat pekerjaan kita atau di marketplace atau di dalam kehidupan kita. Dia meletakkan kita di sini untuk belajar mengasihi Tuhan dengan sepenuh hati, jiwa, fikiran, dan kekuatan kita. Tetapi apakah maksudnya sebenarnya, dan bagaimana kita melakukannya?


Mengasihi Tuhan dengan sepenuh hati kita akan sering berlaku apabila kita bercakap—itulah cara anda berkongsi anugerah komunikasi dengan dunia. Mengasihi Tuhan dengan jiwa kita berlaku apabila kita berkongsi belas kasihan. Kita mengasihi Tuhan dengan fikiran kita semasa kita berfikir—apabila anda memberi pertimbangan kepada orang atau idea. Dan, akhirnya, mengasihi Tuhan dengan kekuatan kita berlaku semasa anda lakukan—apabila anda membuat sumbangan kepada dunia.


Satu lagi cara untuk mengatakannya ialah kita boleh mengasihi Tuhan dengan semua ucapan kita, semua perasaan kita, semua pemikiran kita, dan semua tindakan kita.


Tuhan memanggil setiap orang untuk mengasihinya dalam keempat-empat cara ini. Dunia memerlukan komunikasi, belas kasihan, pertimbangan, dan sumbangan daripada setiap pengikut Yesus.


bottom of page