top of page

Pilih Untuk Mengatakan “Ya” Kepada Tuhan


Lukas 5:1-7 (AVB) 1 Pada suatu hari semasa Yesus berdiri di tepi pantai Tasik Genesaret, ramai orang berasak-asak mengerumuni-Nya untuk mendengar firman Allah. 2 Dia melihat dua buah perahu di situ. Para nelayan yang menangkap ikan telah turun dari perahu itu untuk membasuh jala mereka. 3 Yesus naik ke dalam salah sebuah perahu, iaitu perahu Simon dan memintanya menolak perahu itu jauh sedikit dari pantai. Yesus duduk dan mengajar orang ramai dari perahu itu. 4 Setelah selesai mengajar, Dia berkata kepada Simon, "Tolaklah ke air yang dalam dan tebarkan jalamu untuk menangkap ikan." 5 Simon menjawab, "Tuan, semalaman kami cuba sedaya upaya tetapi tidak dapat menangkap apa-apa pun. Tetapi, kerana kata-kata Engkau itu, maka aku akan menebarkan jala." 6 Setelah menebarkan jala, mereka menangkap begitu banyak ikan sehingga jala hampir terkoyak. 7 Mereka memanggil rakan-rakan dari perahu lain supaya datang menolong. Mereka datang lalu memenuhi kedua-dua buah perahu itu dengan ikan sehingga perahu-perahu itu hampir tenggelam.


Efesus 3:20 (AVB) Kepada Allah yang berkuasa melakukan segala-galanya dengan limpah kurnia melebihi permintaan dan sangkaan kita, menurut kuasa-Nya yang bertindak dalam diri kita,


Setiap hari, pada setiap saat kita mempunyai pilihan—untuk bekerja mengikut tekanan dan pengaruh dunia di sekeliling anda, atau untuk berkata "ya" kepada Tuhan.  Sebaik sahaja kita menjemput Tuhan ke dalam pekerjaan kita, Dia akan membimbing kita, kadang-kadang mendorong anda untuk melakukan perkara yang tidak kita faham.


Simon dan yang lain telah menangkap ikan sepanjang malam dan tidak berhasil apa-apa pun.  Penat dan putus asa, mereka bersedia untuk berkemas untuk hari itu.  Yesus tiba di pantai dikelilingi oleh sekumpulan orang dan menggunakan perahu-perahu itu sebagai platform yang hebat untuk dia mengajar.  Dan setelah dia selesai berkata-kata, dia menyuruh Simon untuk “Masuklah ke dalam air, dan tebarkan jala untuk menangkap ikan.”  Sebagai seorang nelayan yang berpengalaman, Simon tahu bahawa peluang untuk menangkap ikan di tasik adalah tipis dan mereka tidak menangkap apa-apa sepanjang malam.  Tetapi dia juga telah menyaksikan apa yang boleh dilakukan oleh Yesus.


Simon berasa terdorong untuk menunjukkan mengapa perkara tereebut tidak masuk akal. Namun, dia melakukan apa yang Yesus perintahkan kepadanya dan hasil tangkapannya sangat menakjubkan, sehingga memenuhi dua bot sehingga kedua-duanya mula karam.  Mengatakan ya kepada Yesus Dan menyatakan kuasa-Nya ke dalam pekerjaan mereka, menghasilkan tangkapan yang luar biasa. Dan mereka meninggalkan tangkapan besar itu untuk mengikut Yesus.


Cara dunia tentang kejayaan dan Tuhan adalah jauh berbeza.  Tuhan menggunakan kegagalan yang dialami Simon dan rakan sekerjanya diikuti dengan tangkapan yang luarbiasa oleh kerana perintah Yesus untuk menunjukkan kepada Simon dan yang lain apa yang boleh berlaku apabila mereka bergantung kepada Tuhan untuk kejayaan sebenar.


Adakah Tuhan menggunakan kegagalan yang anda alami dalam pekerjaan anda untuk mengarahkan anda kembali kepada-Nya dan tujuan-tujuan yang Dia ada untuk anda?


Mengatakan ya kepada Tuhan memerlukan:


  • Bersedia untuk mengatakan tidak kepada pengaruh duniawi.

  • Mengatasi ketakutan kita sendiri terhadap kegagalan atau kejayaan melalui iman kepada Yesus.

  • Taat kepada apa yang Tuhan minta daripada kita.


Apakah yang telah didorong oleh Roh Kudus kepada anda baru-baru ini?  Apakah langkah yang boleh anda ambil untuk berkata "ya" kepada Tuhan?


Doa


Ya Tuhan, bantulah saya untuk mengingati bahawa kejayaan sejati hanya datang dari ketaatan dan kebergantungan kepada-Mu.  Bantu saya untuk mendapatkan keberanian untuk berkata "ya" apabila Tuhan menyuruh saya untuk bertindak.  Saya ingin memberikan Anda semua kemuliaan dalam kerja saya.  Dalam nama Yesus.  Amin.

bottom of page