top of page

Refleksi yang Indah!



'Hendaklah ada dalam dirimu pemikiran yang ada dalam Kristus Yesus..' (Filipi 2:1-11, ayat 5).


Renungan:


Walaupun, seperti yang kita lihat semalam, tugas yang diterangkan dalam 1 Timotius 6 adalah khusus untuk Timotius, adalah benar bahawa perintah yang diberikan kepadanya berlaku sama kepada kita. Kita juga diperintahkan untuk mengejar kebenaran, kesucisn, iman, kasih, dan sebagainya. Dan kita mesti memastikan tugas itu bersih. Tetapi bebas dari cela apa?


Pertama, kita mesti memastikan ia bebas daripada noda sikap salah. Mungkin kita melakukan perkara yang betul dengan sikap yang salah. Beberapa orang Kristian 'berjuang dalam pertempuran iman' memakai sarung tangan tinju. Mereka mengambil perkataan 'perang' dalam perintah Paulus di 1 Timotius 6:12 terlalu literal, dan mengambil pendekatan yang keras dalam percubaan mereka untuk membuat orang baik. Bolehkah kita, dengan bertindak seperti syaitan, menghalau syaitan?


Dalam terjemahan Moffatt, teks hari ini berbunyi: 'Perlakukan satu sama lain dalam semangat yang sama seperti yang anda alami dalam Kristus Yesus.' Bagaimana Dia memperlakukan kita? Dengan lembut, penuh kasih sayang, dan bertimbang rasa. Di tempat lain kita dapati kata-kata ini: 'Aku meminta kamu dengan kelembutan dan pertimbangan Kristus...' (2 Korintus 10:1, Moffatt). Adakah terdapat sesuatu yang lebih indah daripada frasa itu, 'pertimbangan Kristus'? Kepada semua yang terbebani, Dia mengeluarkan jemputan ini: 'Pikullah kuk yang Kupasang dan belajarlah daripada-Ku, kerana Aku lemah lembut dan rendah hati...' (Matius 11:29). Hatinya tergerak oleh masa mudanya melihat orang ramai yang lemah (Matius 9:36), dan pada janda yang kehilangan anak tunggalnya (Lukas 7:11-15). Selepas Dia berkhotbah di Nazareth kita membaca, 'Semua orang memberi salam kepada-Nya dan takjub dengan perkataan-Nya yang murah hati...' (Lukas 4:22). Keharuman kelembutan meliputi segala yang dilakukan oleh Tuhan kita. Kata-kata dan perbuatan-Nya mencerminkan sifat-Nya - dan betapa indahnya refleksi itu!


Renungan Lanjutan:


2 Korintus 3:13-18;

1 Petrus 2:21-25


Doa:


Bapa dan Tuhanku, bebaskanlah aku daripada sikap keras yang boleh merosakkan tugas yang Engkau berikan kepadaku. Bantu saya memperlakukan orang lain dengan pertimbangan yang sama yang Anda tunjukkan kepada saya. Dalam nama Yesus saya berdoa. Amin.


Rev Gerawat Maran

Comments


bottom of page