top of page

Siapakah Namamu?




'...hendaklah menjauhi beban dan dosa yang amat mudah menjerat kita, dan berlari dengan gigih... ' (Ibrani 12:1-12, ayt.1).


Renungan:


Semalam kita berkata bahawa walaupun peningkatan sekularisasi dan pemikiran pascamoden, kita boleh terus 'menyanyikan' sifat kebenaran rohani yang tidak berubah. Abad-abad berubah, tetapi Firman Tuhan tidak pernah berubah. Arahan Paulus kepada anaknya dalam iman, Timotius, adalah ini: '..Tetapi kamu mestilah terus berpegang kepada segala yang telah kamu pelajari dan yakini..' (2 Tim.3:14). Apakah yang telah kita pelajari dan apakah yang boleh kita pelajari daripada Kitab Suci yang akan membantu kita mengembangkan pandangan dunia alkitabiah semasa kita melangkah ke tahun baru yang lain?


Perkara pertama yang saya cadangkan ialah ini: kita mesti meletakkan masa lalu dengan tegas di belakang kita. Penulis kepada Ibrani menggalakkan kita untuk 'membuang segala yang menghalang dan dosa yang begitu mudah menjerat'. Apabila banyak masa saya dihabiskan dalam kaunseling, saya mendapati tiga perkara yang sering menghalang orang daripada meneruskan kehidupan Kristian mereka. Tiga perkara ini mungkin akan menghalang anda daripada membuat permulaan yang baharu secara rohani. Tetapi sebelum saya mengenal pasti mereka, izinkan saya mengulangi bahawa kita mesti menangani masa lalu dengan berkesan sebelum kita boleh menangani masa depan dengan berkesan, malah masa kini.


Anda ingat Yakub, di penyeberanga Sungai Yabok, terpaksa mengaku nama lamanya sebelum dia diberi nama baru (Kej.32). Dia terpaksa mengakui kelemahannya (nama Yakub bermaksud 'pengganti' atau 'oporunis') sebelum dia diberi nama Israel, yang bermaksud 'dia bergelut dengan Allah'. Masa lalu dan masa depan sering dipisahkan oleh sungai bernama Yabok; ia adalah tempat kejujuran, taubat dan pengesahan. Yakub terpaksa meluangkan sedikit masa di sana sebelum dia boleh meneruskan. Oleh itu, saya menjemput anda untuk menyertai saya di Yabok. Anda mungkin telah bergelut dengan kerajaan dan kuasa. Kini tiba masanya untuk bergelut dengan Tuhan.


Ayat-ayat rujukan:


Kej.32:22-30;

Kisah 11:25-26


Doa:


Bapa saya dan Tuhan saya, tolong saya, saya berdoa, untuk meletakkan masa lalu dengan kukuh di belakang saya supaya saya boleh bergerak ke masa depan tanpa beban atau beban. Saya akan bebas - bebas untuk menerima rancangan-Mu untuk saya. Dalam nama Kristus saya memintanya. Amin.


Rev. Gerawat Maran

bottom of page