top of page

Kenapa Doa Saya Tidak Di Jawab Tuhan?


Ada orang Kristian yang berfikir bahawa Tuhan pasti jawab semua doa kita. Dan memang bukti itu ada: Mereka berdoa supaya murah rezeki, dan mereka dapat rezeki. Mereka berdoa untuk kesembuhan, dan mereka dapat kesembuhan. Mereka berdoa untuk pertolongan, dan pertolongan itu tiba.

Memang benar bahawa Tuhan menjawab doa-doa orang. Tapi adakah masanya Tuhan tidak jawab doa orang Kristian? Mari kita periksa Firman Tuhan:


1. Yesaya 59:2, "tetapi yang merupakan pemisah antara kamu dan Allahmu ialah segala kejahatanmu, dan yang membuat Dia menyembunyikan diri terhadap kamu, sehingga Ia tidak mendengar, ialah segala dosamu."

2. Yesaya 58:3-4, "Mengapa kami berpuasa dan Engkau tidak memperhatikannya juga? Mengapa kami merendahkan diri dan Engkau tidak mengindahkannya juga?" Sesungguhnya, pada hari puasamu engkau masih tetap mengurus urusanmu, dan kamu mendesak-desak semua buruhmu. Sesungguhnya, kamu berpuasa sambil berbantah dan berkelahi serta memukul dengan tinju dengan tidak semena-mena. Dengan caramu berpuasa seperti sekarang ini suaramu tidak akan didengar di tempat tinggi."

3. Maleakhi 2:13-14, "Dan inilah yang kedua yang kamu lakukan: Kamu menutupi mezbah TUHAN dengan air mata, dengan tangisan dan rintihan, oleh karena Ia tidak lagi berpaling kepada persembahan dan tidak berkenan menerimanya dari tanganmu. Dan kamu bertanya: "Oleh karena apa?" Oleh sebab TUHAN telah menjadi saksi antara engkau dan isteri masa mudamu yang kepadanya engkau telah tidak setia, padahal dialah teman sekutumu dan isteri seperjanjianmu."

4. Yakobus 4:2-3, "Kamu mengingini sesuatu, tetapi kamu tidak memperolehnya, lalu kamu membunuh; kamu iri hati, tetapi kamu tidak mencapai tujuanmu, lalu kamu bertengkar dan kamu berkelahi. Kamu tidak memperoleh apa-apa, karena kamu tidak berdoa. Atau kamu berdoa juga, tetapi kamu tidak menerima apa-apa, karena kamu salah berdoa, sebab yang kamu minta itu hendak kamu habiskan untuk memuaskan hawa nafsumu."


Jadi jangan kita sebagai orang beriman bersangka bahawa semua doa kita pasti dijawab. Periksa kehidupan kita. Adakah kita menyembunyikan dosa dalam hidup kita? Melanjutkan dosa biarpun sudah ditegur dan dinasihati? Adakah kita mempraktikkan doa kita? Menolong orang susah dalam kesusahan mereka? Atau mengucapkan berkat pada orang tanpa membantu mereka? Adakah kita hidup seia-sekata dengan suami/isteri kita? Hidup setia kepada pasangan yang Tuhan sudah berikan kepada kita? Kalau tidak, maka doa kita tidak akan didengar Tuhan. Adakah kita berdoa sesuai kehendak Tuhan? Adakah kita minta apa yang berkenan kepada hati Allah?


Lebih daripada ini, kalau ada doa yang terjawab, jangan terus bersangka itu jawapan Tuhan kepada doa kamu. Silap-silap itu "kebetulan" dan iblis menggunakan "kebetulan" itu untuk menjatuhkan kamu, dan memberikan harapan palsu bahawa apa yang kamu minta itu diiakan oleh Allah. Macam lelaki dan perempuan bujang yang berdua-duaan di bilik, berdoa untuk minta petunjuk dari Tuhan haruskah mereka tidur bersama-sama. Lalu “Tuhan” menjawab doa mereka, dan kononnya menyetujui perbuatan mereka. #JanganSalahSangka Penulis Artikel : Pr Edmund Kumar

bottom of page