top of page

Kesukaran


Anda pernah mendengar dikatakan bahawa kesukaran dalam hidup selalu berpunca daripada dosa, tetapi Tuhan berkata kepada anda, “Ingatlah seluruh perjalanan yang kamu tempuh dalam pimpinan Tuhan, Allahmu, di gurun… Dia bermaksud untuk merendahkan hatimu, menguji kamu, dan mengetahui apa yang ada dalam hatimu, sama ada kamu mahu berpegang teguh pada segala perintah-Nya atau tidak” (Ulangan 8:2).


Ia juga mengatakan bahawa, “…Tuhan, Allahmu, mendidik kamu. Oleh sebab itu peganglah dengan teguh pada segala perintah Tuhan, Allahmu, dengan cara tetap melangkah mengikut jalan-Nya serta takut kepada-Nya” (Ulangan 8:5b-6).


Memang benar kita menuai apa yang kita tanam. Tetapi, kadangkala kesulitan yang kita hadapi adalah ujian dari Allah untuk melihat sama ada kita akan taat kepadaNya atau tidak. Israel purba telah dipimpin melalui padang gurun supaya Tuhan boleh melakukan dua perkara.


Pertama, Tuhan ingin merendahkan orang Israel. Dia tidak mahu mereka berbangga, bergantung pada diri mereka sendiri. Allah sebaliknya memberkati mereka yang merendah diri. Orang yang rendah hati akan sentiasa mencari kehendak Tuhan melebihi kehendak mereka sendiri.


Kedua, Dia menguji mereka di padang gurun untuk melihat apa yang ada di dalam hati mereka. Adakah mereka akan memelihara firman Tuhan? Atau adakah mereka akan memberontak terhadap Tuhan, dan menjalani kehidupan berdosa selain daripada hukum yang sempurna.


Kesukaran membuat kita rendah hati, itu menyebabkan kita takut kepada Tuhan dan itu membuat kita berjalan di jalan-Nya. Biarkan kesukaran mempunyai hasil yang sempurna dalam hidup anda supaya anda akan rendah hati, takut kepada Tuhan dan percaya kepada-Nya supaya anda boleh berjalan di jalan-Nya.


bottom of page