top of page

Menanti Pertolongan Tuhan Dengan Sabar



“…Aku menanti pertolongan TUHAN dengan sabar, lalu Dia memperhatikan aku dan mendengar seruanku…” Mazmur 40:2


Sewaktu pemazmur dihimpit dengan berbagai kesukaran yang sangat berat sehingga hampir menyebabkan dirinya hampir-hampir menemui pengakhiran hidupnya. Oleh kerana kuasa dan kebaikan Allah didalam hidupnya dia diselamatkan oleh Tuhan.


Dengan itu pemazmur berkata kepada kita “…dia menanti-nantikan TUHAN, lalu Tuhan berpaling mendengarkan seruannya minta tolong. Dia mengangkatnya dari lubang yang gaduh, keluar dari rawa lumpur, dan menetapkan kakinya di atas gunung batu, membuat langkah-langkahnya tegap…”


Oleh kerana kesesakan dan kesukaran yang telah mengimpit hidup pemazmur telah mendorong dirinya untuk datang kepada Tuhan dengan menanti dengan sabar, pertolongan daripada Tuhan. Dia terus bertekad untuk terus percaya, berharap, dan berdoa, sampai kelegaan akan dia alaminya.


Pemazmur yakin hanya dari Tuhan dia memperolehi kelegaan dan pengharapan, hanya pada Tuhan dia mendapat pertolongan, dia yakin pada masa yang tepat Tuhan akan menolongnya oleh itu dia mengajar dirinya untuk berada didalam hadirat Tuhan menanti pertolongannya.


Pemazmur mengajar kita agar bersabar menantikan Tuhan dalam kesesakkan kita, jangan terburu-buru untuk bertindak. Sebab Tuhan tahu bila dan bagaimana untuk menolong kita. Dengan itu nantikkanlah Tuhan dengan sabar.


Sebab orang-orang yang meletakkan harapan mereka di dalam Tuhan dengan menanti dengan penuh keyakinan dan menunggu dengan sabar, tidak akan dikecewakan tetapi akan mengalami janji Tuhan dalam hidupnya. Oleh itu janganlah terburu-buru didalam hidup ini.


Doa: Bapa yang di surga, ajar saya untuk menanti dengan sabar dalam segala perkara, sebab dalam Engkau segalanya pasti dan terjamin. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie


Коментари


bottom of page