top of page

Pahala Untuk Orang Baik


“…Orang akan berkata, “Sesungguhnya orang baik mendapat pahala; sesungguhnya ada Allah yang mengadili dunia…” Mazmur 58:12


Pada saat ini para pemerintah dan para hakim mengamalkan sikap ketidakadilan dan ketidakjujuran sangat teruk, sehingga pemazmur bangkit berseru kepada Tuhan untuk menuntut keadilan, pemazmur dating kepada Tuhan dan berkata:.


“…Patahkanlah gigi singa-singa muda itu, ya Allah; cabutlah taring singa-singa itu, ya TUHAN! Biarlah mereka hilang seperti air yang mengewap, dan layu seperti rumput yang dipijak-pijak. Biarlah mereka seperti siput yang menjadi lendir, dan seperti bayi yang mati sebelum melihat cahaya…”


Amalan ketidakadilan para pemerintah dan para hakim telah membangkitkan pemazmur untuk menegur. Pemazmur bertanya kepada mereka “…adilkah keputusan kamu, hai para pemerintah? Jujurkah kamu pada waktu menghakimi manusia? Tidak! Kamu hanya memikirkan kejahatan, dan di negeri ini kamu melakukan keganasan.


Pemazmur mempersoalkan tentang ketidakadilan dan kejujuran para pemerintah dan para hakim didalam mereka menjalankan tugas mereka. Pemazmur menegur mereka kerana mereka hanya memikirkan kejahatan dan melakukan keganasan di negeri mereka.


Namun pada penghujung kata pemazmur, dia berkata bahawa “sesungguhnya orang baik mendapat pahala; sesungguhnya ada Allah yang mengadili dunia…” Siapa yang dimaksudkan oleh pemazmur “..orang baik ini..? orang baik merujuk kepada orang benar


Oleh itu orang benar tidak perlu kuathir dengan ketidakadilan yang dilakukan oleh para pemerintah dan para hakim kerana, Tuhan pasti akan menghakimi dunia, dan orang benar pasti akan berbuah.


Dengan itu bagi kita yang merindukan keadilan, jangan putus asa berdirilah teguh dalam kebenaran, jangan goyah sebab Tuhan akan pasti memberikan keadilan kepada semua orang pada waktuNya.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, memohon kekuatan dan keberanian terhadap berkata benar kepada penindasan dan ketidakadilan, tidak takut dan gemantar untuk menegakkan kebenaran, didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

コメント


bottom of page