top of page

Pemazmur Mengingat Perbuatan Tuhan Yang Besar


“…Aku akan mengingat perbuatan-Mu yang besar, ya TUHAN. Aku akan mengenang keajaiban yang Engkau lakukan pada zaman dahulu.....” Mazmur 77:12


Pada saat ini pemazmur sedang melalui waktu yang sangat sukar didalam hidupnya, namun didalam keadaan yang sangat sukar ini, pemazmur sentiasa mengenang pertolongan Tuhan terhadap kehidupan umatNya pada masa yang lalu.


Pemazmur berkata kepada kita bahawa dia akan sentiasa mengingatkan semua keajaiban-keajaiban yang Tuhan telah lakukan didalam kehidupan umatnya pada masa yang lalu, sebab mengenang semua perbuatan Tuhan didalam hidup umatnya, akan menyebabkan dirinya berhenti daripada mengeluh.


Ingat pada masa yang lalu Tuhan telah menuntun umat-Nya dengan perantaraan Musa dan Harun melalui padang gurun dan laut menuju tanah perjanjian. Perbuatan Tuhan yang lalu ajaib ini, telah membuat pemazmur berhenti mengeluh didalam hidupnya, malah membuat dirinya berpaling pada Tuhan


Dengan itu pemazmur mengajar dirinya untuk menumpukan seluruh pandangannya kepada Tuhan, supaya dia boleh menghayati kembali kebesaran, keperkasaan Tuhan, dan belas kasih Tuhan yang telah menuntun nenek moyangnya menyeberangi Laut Teberau.


Oleh itu kita perlu meneladani pemamur ini, berhenti daripada mengeluh dengan apa yang sedang kita lalui pada saat ini, tetapi memberikan seluruh pandangan kita kepada Tuhan dengan menenang semua pekerjaan-pekerjaan Tuhan didalam kehidupan kita yang lalu.


Sebab dengan menenang semua pekerjaan-pekerjaan Tuhan didalam kehidupan kita pada masa yang lalu akan membuat diri kita tidak akan lemah dalam perjalanan hidup kita hari ini, malah membuat kita menjadi kuat.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, saya berterima kasih kepadaMu atas semua perbuatanMu yang ajaib didalam hidup saya selama ini,. didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page