top of page

Tempat Meletak Kekuatiran Kita


“…Serahkanlah kekhuatiranmu kepada TUHAN, maka Dia akan membela kamu; Dia tidak akan membiarkan orang jujur dikalahkan...…” Mazmur 55:23


Pemazmur sedang melalui pergumulan yang sangat berat didalam hidupnya, yang berpunca daripada ancaman dan tekanan daripada musuh-musuhnya. Oleh itu pemazmur menasihat kita agar sewaktu menghadapi pergumulan kita perlu menaruh pengharapan kita kepada Tuhan.


Untuk menghadapi pergumulan hidup pemazmur mengajar semua kita agar percaya akan pemeliharaan Tuhan terhadap hidup kita. Dengan menyerahkan segala kekuatiran hatinya kepada TUHAN, sebab Tuhan memelihara dan tidak akan membiarkan orang benar itu goyah.


Hal ini berpunca daripada pengalaman pemazmur sendiri terhadap pemeliharan Tuhan ke atas orang-orang kepunyaan-Nya, pengalaman ini telah menjadi keyakinan bagi dirinya akan pemeliharaan Tuhan. Dengan itu, pemazmur mendorong agar orang lain juga menyerahkan beban mereka kepada Tuhan daripada menanggung hal itu sendirian.


Bagaimana dengan diri anda hari ini? Apakah beban yang sedang anda lalui didalam hidup anda hari ini sehingga menimbulkan kekuathiran yang sangat dalam hati anda? Oleh itu marilah kita menaladani pemzmur bagaimana dia menghadapi kekuathiran dalam hidupnya.


Menyerahkan kekuathiran kita kepada Tuhan bererti kita tetap tinggal di dalam pemeliharaan dan janji-Nya, dan dengan tenang kita meyakini bahwa segala sesuatu bekerja bersama-sama demi kebaikan orang-orang yang mengasihi Allah, yaitu mereka yang dipanggil sesuai dengan rencana Allah.


Doa: Bapa yang di surga, saya datang kepadaMu, menyerahkan seluruh kehidupan saya kepadaMu, sebab saya percaya hanya Engkau yang dapat menolong saya dalam segala perkara yang saya lalui, didalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

Comments


bottom of page