top of page

Tuhan Pemilik Mutlak Segala Ciptaan


“..Bumi dan segala isinya milik TUHAN; dunia dan semua yang mendiaminya kepunyaan-Nya..” Mazmur 24:1


Pemazmur menceritakan tentang hubungan dengan pemazmur dengan Allah sewaktu memindahkan tabut perjanjian ke tempat yang sudah dipersiapkan,. Oleh itu pemazmur membimbing umat Allah untuk memandang jauh melampaui kemeriahan upacara-upacara lahiriah kepada kehidupan dan iman mereka didalam Tuhan.


Oleh itu pemazmur berkata kepada kita bahawa pemilik mutlak ke atas segala ciptaan ini dan segala yang diam didalamnya adalah Allah.


Walaupun kita diberikan oleh Tuhan kuasa untuk mengandali segala ciptaanNya dibumi ini namun pemilik mutlak segalanya adalah Tuhan. Oleh itu kita harus sedar bahawa kita hanyalah penjaga milik Tuhan di bumi ini.


Kita tidak ada kuasa untuk menentukan segala yang ada dibumi ini tetapi kita perlu meminta bimbingan Tuhan untuk menjaga segala ciptaanNya ini. Agar semua yang ada dibumi dan yang diam didalamnya terpilihara dengan baik.


Allah memberikan bumi kepada kita untuk kita diami, tetapi Dia masih mempertahankan hak milik pada diri-Nya, dan kita hanyalah menjaga milikNya dan diberikan oleh-Nya hak untuk menikmati apa yang milikNya untuk kita.


Itulah sebabnya pemazmur berkata “..bumi dan segala isinya adalah milik TUHAN, dunia dan semua yang tinggal di dalamnya..”. hal ini memperingatkan kita tidak sombong sebab pemilik segala yang didunia ini adalah Tuhan, kita hanya menjaganya.


Doa: Bapa yang di surga, saya berterima kasih kepadaMu kerana mempercayakan saya untuk menjadi ciptaanMu, sebab segala yang dunia ini adalah milikMu, dalam nama Tuhan Yesus saya berdoa amin.


Pr Patrick Taie

bottom of page