top of page

Berkomunikasi Dengan Roh Kudus


Demikian jugalah, Roh menolong kita dalam kelemahan kita. Kita tidak tahu apa yang patut kita doakan, tetapi Roh itu sendiri berdoa syafaat untuk kita dengan rintihan yang tidak dapat disampaikan melalui kata-kata. Dan Dia yang menyoroti hati kita tahu akan fikiran Roh, kerana Roh berdoa syafaat bagi pihak orang yang salih menurut kehendak Allah. Roma 8:26-27


Apabila kita berdoa, ketahuilah bahawa Roh Kudus campur tangan dalam keadaan lemah atau bingung kita. Walaupun kita berasa benar-benar lemah atau tersesat, Roh Kudus ada di sana untuk bersyafaat untuk kita. Roh Kudus akan mendedahkan rintihan kita yang terlalu dalam untuk diungkapkan.


Apabila berdoa, mintalah Roh Kudus menyelidiki keperluan dan hasrat terdalam hati kita. Percayalah bahawa Tuhan mengenali kita sepenuhnya dan menerima kita dengan penuh kasih sayang kerana Yesus Kristus. Apabila kita berdoa, percayalah bahawa Roh Kudus akan membimbing kita dalam doa, membawa hati kita ke hadirat Tuhan dan menyampaikan doa kita mengikut kehendak-Nya.


Pada masa ini, luangkan masa untuk berdoa secara peribadi, membuka hati kita sepenuhnya kepada Tuhan. Biarkan Roh Kudus bekerja dalam diri kita, membersihkan fikiran dan perasaan kita, dan membawa kita lebih dekat kepada Tuhan. Kita boleh bercakap dengan bebas kepada-Nya, menyatakan keperluan, kerinduan, dan harapan kita.


Dalam doa peribadi, mintalah bimbingan Roh Kudus untuk mengarahkan jalan hidup kita. Berdoalah agar kamu dapat hidup menurut kehendak Tuhan dan mengikuti jalan yang telah Dia tetapkan untukmu. Percayalah bahawa Roh Kudus akan memberi kita pemahaman dan kebijaksanaan untuk setiap langkah yang kita ambil.


Pada saat-saat kita merasa lemah atau ragu-ragu, berlutut di hadapan Tuhan dan minta kekuatan-Nya. Serahkan segala kerisauan, ketakutan, dan keraguanmu kepada-Nya. Percayalah bahawa Roh Kudus hadir untuk menguatkan kita dan memberikan penghiburan dalam kelemahan kita. Tuhan adalah Penolong yang setia dan sentiasa bersedia untuk mendengar doa kita.



Doa peribadi:

Tuhan Yang Maha Pengasih,


Sekarang ini saya datang kepada-Mu. Saya akui kelemahan dan kejahilan saya dalam mengambil masa doa. Walau bagaimanapun, saya percaya bahawa Roh Kudus yang tinggal dalam diri saya, akan campur tangan dalam doa saya.


Bimbinglah saya dalam doa, supaya apa yang saya doakan sesuai dengan kehendak-Mu. Saya percaya bahawa Engkau mengenali saya sepenuhnya dan menerima saya kerana kasih karunia Yesus Kristus.


Terimalah doa yang naikkan di hadapanMu. Mohon tunjuk ajar dan hikmah untuk langkah yang patut saya ambil. Biarlah Roh Kudus menguatkan saya dan memberikan penghiburan dalam kelemahan saya.


Segala kerisauan, ketakutan dan keraguan saya serahkan kepadaMu Ya Tuhan. Berikan saya kekuatan dan keberanian untuk mengharungi setiap cabaran dalam hidup. Saya mahu bergantung sepenuhnya kepada-Mu, kerana Engkau adalah Penolong yang setia.


Terima kasih Tuhan kerana Engkau sentiasa mendengar doa saya. Saya percaya bahawa Roh Kudus akan terus membimbing saya dan menyertai dalam setiap langkah hidup saya. Saya menyerahkan hidup saya kepada-Mu, dan dengan harapan, saya menunggu jawapan kepada doa-doa saya yang seturut kehendak-Mu yang sempurna.


Dalam nama Yesus, saya berdoa. Amin.


bottom of page