top of page

Janganlah Kuatir Anak Muda


Matius 6:34 (TB) Sebab itu janganlah kamu kuatir akan hari besok, karena hari besok mempunyai kesusahannya sendiri. Kesusahan sehari cukuplah untuk sehari."

Kuatir kah engkau?

Yesus berkata, janganlah engkau kuatir!

“Burung – burung tidak menabur dan tidak menuai serta tidak mengumpul bekal dalam lumbung, tetapi diberi makan oleh Bapa kita di Syurga.”

Namun, kita sebagai manusia mahupun saya sendiri, tidak pernah tidak kuatir tentang kehidupan kita bahkan masa hadapan saya. Tetapi yang Yesus maksudkan adalah, janganlah sampai hidup kita dikuasai giant kekuatiran, giant ketakutan dalam situasi yang kita hadapi, bahkan tentang kehidupan kita yang akan datang. Yang terpenting adalah menfokuskan hidup kita mencari kerajaan Tuhan dan kebenaran Nya dahulu, mana semuanya kan ditambahkan kepada kita, terus Percaya kepadaNya! Bahkah firman Tuhan, "1 petrus 5: 7 Serahkanlah segala kekuatiranmu kepada-Nya, sebab Ia yang memelihara kamu." Amen!

Renungan/kongsikan pengalaman/evaluasi diri

1. Setiap masalah pasti ada jalan keluarnya. Kita mungkin tidak melihatnya , namun Tuhan tahu jalan keluarnya. Yakin dan berdoalah.

2. Bagaimanakah anda menghadapi kekuatiran kita?

Bahan Doa

1. Doakan anak muda agar dibebaskan dari segala kekuatiran yang mengikat mereka untuk bertumbuh.

2. Doa agar anak muda dapat menghadapi segala kekuatiran, ketakutan kita dengan tenang dan mengandal kepada Tuhan senantiasa.

3. Mohon damai sejahtera Tuhan membungkusi hidup kita dan istiharkan darah Tuhan Yesus memagari kehidupan setiap kita.


Harry

Comments


bottom of page