top of page

Mati kepada Dosa




Oleh itu, matikanlah dalam dirimu segala yang bersifat dunia: perbuatan cabul, kecemaran, hawa nafsu, keinginan jahat dan tamak haloba, yang sama dengan menyembah berhala. Disebabkan semua inilah kemurkaan Allah akan menimpa anak-anak derhaka. Dulu kamu pun berkelakuan demikian, pada masa kamu masih dalam kehidupan itu. Tetapi sekarang kamu haruslah menyingkirkan segalanya seperti: marah, geram, niat jahat, menghina Allah, mengeluarkan kata-kata kotor dari mulutmu. Jangan bercakap bohong satu sama lain, kerana kamu sudah melucutkan dirimu yang lama itu dengan segala kelakuannya dan mengenakan diri yang baru, yang terus-menerus diperbaharu dengan pengetahuan menurut rupa Allah yang menjadikannya.Kolose 3:5-10


Semasa anda berpuasa dan bersaat teduh di jalan Yesus, mintalah Dia menunjukkan kepada anda ba dalamhagian di dalam hidup anda yang harus dimatikan. Mintalah kepada Tuhan untuk menjadikan setiap keinginan yang berdosa dan bertindak tidak baik, supaya anda berhenti melakukan apa-apa yang menghina dan menderhaka kepada-Nya.


Doa:


Ya Tuhan,


Saya bersyukur kerana Firman-Mu telah mengingatkan saya tentang pentingnya mati terhadap dosa dan menyingkirkan semua perbuatan jahat dalam hidup saya. Saya memohon ampun kepada-Mu atas segala dosa yang saya lakukan (sebutkan dosa-dosa anda dengan jujur ​​dan ikhlas di hadapan Tuhan).


Tolong tunjukkan saya bahagian hidup saya yang perlu dimatikan dan ditinggalkan. Tolonglah Saya untuk meninggalkan segala keinginan dan perbuatan dosa yang telah menghalang hubungan saya dengan-Mu. Sempurnakan dalam diri saya hati yang rela dan tekun untuk menghormati dan mematuhi kehendak-Mu.


Ya Tuhan, saya memohon agar semua dosa menjadi tidak menarik di hadapan saya, supaya saya lebih suka hidup dalam kekudusan dan kebenaran-Mu. Tolonglah saya untuk bertumbuh dalam pengetahuan tentang kehendak-Mu dan menjadi lebih dan lebih lagi seperti imej-Mu.


Ya Tuhan, saya berserah sepenuhnya kepadaMu. Berilah saya kekuatan dan keazaman untuk melawan dosa dan menjalani kehidupan yang dikehendaki oleh Mu. Biarlah hidup saya menjadi saksi kasih dan kesetiaan-Mu, supaya orang lain dapat melihat cahaya-Mu dalam diri saya.


Terima kasih Tuhan, kerana Engkau sentiasa bersedia memberi peluang dan memperbaharui hidup kami. Semoga setiap langkah saya membawa kemuliaan kepada-Mu.


Dalam nama Yesus saya berdoa, amin.

Kommentare


bottom of page